نیاز شما هم ذخیره سازی اطلاعات و پشتیبان گیری است ؟
نیاز شما هم ذخیره سازی اطلاعات و پشتیبان گیری است ؟
امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از آن در تمام سطوح سازمانی، اولین نگرانی مدیران چگونگی ذخیره سازی اطلاعات و پشتیبان گیری از آنها است.
در این مقاله قصد داریم تا شما را با راهکارها و چگونگی ذخیره سازی اطلاعات آشنا کنیم.
دغدغه ذخیره سازی اطلاعات بیشتر در سازمان های بزرگ به چشم می خورد، چرا که روزانه اطلاعات بسیاز زیادی توسط کاربران آنها تبادل و ایجاد می گردد. در تمام این سازمان ها در وحله اول نیاز به یک دیتا سنتر می باشد که تمامی اطلاعات سازمان به صورت یکپارچه در آن جمع آوری و ذخیره می شود.
باید به این نکته نیز دقت کنیم که بازیابی اطلاعات نیز به اندازه ذخیره آنها اهمیت دارد، زیرا از بين رفتن دادهها به دليل بروز مشكل در ابزارهاي ذخيرهسازي داده يكي از مشكلات عمده در شبكههاي كامپيوتري است. علاوه بر استفاده از تجهيزات استاندارد و مناسب جهت نگهداري دادهها لازم است، مكانيزمي جهت بازيابي دادههاي از دست رفته وجود داشته باشد. يكي از رايجترين اين راهكارها استفاده از سيستمهاي پشتيبانگيري در شبكه است. به دليل وجود دادههاي حياتي در شركت اتخاذ روالهاي پشتيبانگيري و پيادهسازي آنها يكي از ضروريترين كارهاست.

راهکار های پشتیبان گیری
برای اینکه بتوانیم به ارائه بهترین راهکار برای پشتیبانی یا همان حفظ اطلاعات سازمان بپردازیم، بهتر است ابتدا به چگونگی از بین رفتن اطلاعات اشاره کنیم؛ برای این منظور به تعریف Data Loss پرداخته و دلایل از بین رفتن اطلاعات را برای شما بازگو خواهیم کرد. از دست رفتن اطلاعات زمانی رخ می دهد که به صورت تصادفی یا عمدی اطلاعات ارزشمند و حساس از کامپیوتر یا سرور به دلایلی نظیر؛ سرقت، خطای انسانی، ویروس ها، خراب شدن نرم افزارها، اختلال در سخت افزار، بد افزارها، قطع برق یا حوادث طبیعی از بین برود.
Full Backup
همانطور که از نام آن پیداست این روش، نسخه کاملی از تمام اطلاعاتی که برای یک سازمان مهم تلقی می شوند را ایجاد می کند. این نسخه اصلی وکامل ترین نسخه است، زیرا بدون نیاز به ابزارهای جانبی و اضافه تهیه می شود.
Incremental Backup
در این نسخه نیاز به دقت بیشتری است زیرا نسخه پشتیبان با در نظر گرفتن تغییرات ایجاد شده ساخته می شود. در نظر بگیرید شما قبلا نسخه پشتیبانی ایجاد کرده اید و به دلیل ادامه کار و ثبت اطلاعات می خواهید مجدد نسخه جدیدی ایجاد کنید، در روش Incremental تشخیص داده می شود که تمام پرونده های موجود در نسخه پشتیبان کامل، یکسان مانده و تنها نسخه بکاپ جدید را از فایل جدید ایجاد شده تهیه می کند. بنابراین بکاپ تکراری ایجاد نمی شود. این روش از سرعت بالاتری برخوردار است ولی امکان خطا نیز در آن وجود دارد.
Reverse incremental Backup
در روش Reversed incremental backup ابتدا یک نسخه بکاپ کامل از اطلاعات ایجاد می شود و بطور دوره ای این نسخه بکاپ را با live copy گرفته شده همسان سازی کرده و نسخه های قدیمی را بازسازی میکند. در صورت نیاز به Restore اطلاعات، نسخه های محدودی وجود دارند و کار پیچیده ای نیست.
Differential Backup
این نوع نسخه بکاپ differential همان ساختار incremental backup را دارد و فقط از فایل های جدید یا فایل هایی که تغییراتی در اطلاعات داشته اند، بکاپ تهیه می کند. بدین ترتیب تمام فایل های ایجاد شده پس از نسخه بکاپ کامل، کپی میشوند. این
Continuous Data Prote
این روش هم به علت جلوگیری از هرگونه بروز مشکل در هنگام تهیه بکاپ، بهتر است به صورت اتوماتیک انجام شود.
Near-CDP Backup
ction یا محافظت مداوم از داده ها به نسخه بکاپی گفته می شود که بلافاصله پس از ایجاد هر تغییر در اطلاعات، گرفته می شود. این روش اجازه می دهد تا برای بازیابی اطلاعات به هر نقطه ای از زمان که نیاز است مراجعه کرده و از امنیت جامع و پیشرفته ای برخوردار شوید. اپلیکیشن هایی که روش بکاپ Near-CDP را اجرا میکنند معمولا به CDP معروف هستند و به صورت خودکار، نسخه های incremental backup در بازه های زمانی خاص ایجاد می کنند، مثلا هر ۱۵ دقیقه / یک ساعت / یک روز . بنابراین برای بازیابی اطلاعات به آن بازه های زمانی مشخص محدود می باشند.
روش Near-CDP backup از ژورنالینگ استفاده کرده و مبتنی بر snapshot ها می باشد و فقط کپی خواندنی از داده های منجمد شده در یک زمان خاص هستند. روش Near-CDP هر تغییری را در سیستم میزبان ثبت میکند، اغلب با صرفه جویی در اختلاف Byte یا Block-level به جای تفاوت در File-level. اختلاف این روش بک آپ با Disk mirroring در این است که امکان بازگشت مجدد Log و در نتیجه بازسازی تصاویر قدیمی داده ها را فراهم میکند.
Intent-logging، اجازه اجرای اقدامات احتیاطی برای سازگاری میان live data، محافظت از فایل های self-consistent که نیاز به برنامه های be quiesced and made ready for backup دارند را می هد. روش CDP بکاپ گیری معمولا مناسب برای ماشین های مجازی یا معادل آن است و Near-CDP معمولا برای بکاپ گیری در سرویس Client-server سازمانی استفاده می شود.

با توجه به تمام راهکارهایی که برای ایجاد نسخه پشتیبان از اطلاعات گفته شد، ممکن است اشتباهاتی هم در حین انجام این کار رخ دهد؛ که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:
1. عدم نیاز به پشتیبان گیری از برخی اطلاعات
2. ذخیره نسخه های پشتیبان در سخت افزار فایل اصلی می باشد
3. عدم تست نسخه بکاپ
4. به طور منظم و به اندازه کافی نسخه پشتیبان تهیه نمی شود
5. عدم برچسب زدن به فایل های پشتیبان
در آخر باید این به این موضوع توجه داشته باشید، که ذخیره سازی اطلاعات و پشتیبان گیری از آنها نیازمند دانش و تجربه کافی در این خصوص است، از همان لحظه راه اندازی دیتا سنتر تا نحوه پشتیبان گیری و امنیت اطلاعات، پس نتیجه می گیریم برای سهولت و اطمینان از روند این کار باید از کارشناسان مجرب استفاده نماییم. شرکت اروین پرداز پارت با دارا بودن تیم فنی حرفه ای و با تجربه آماده ارائه هر گونه خدمات دیتا سنتر و پشتیبان گیری برای سازمان ها می باشد.