آیا یکپارچه سازی سیستم ها دغدغه شماست؟

آیا یکپارچه سازی سیستم ها دغدغه شماست؟

یکی از دغدغه های مدیران کسب و کار در سازمان ها، پیاده سازی سیستم‌های مدیریت فرایندهای کسب و کار (BPMS) و یکپارچه سازی اطلاعات موجود با فرآیندها می باشد. هر سازمان دارای یک سری اطلاعات از گذشته است؛ که ممکن است در پایگاه داده ها به صورت جزیره ای جمع آوری شده باشند؛ و از سوی دیگر اطلاعاتی که روز به روز از طریق کاربران ایجاد می شوند. هم چنین ممکن است سازمان به سیستم های تخصصی مجهز شده باشد، حال سوالی که مطرح می شود این است: چگونه این سیستم ها را به هم متصل نماییم تا به صورت یکپارچه با یکدیگر کار کنند؟

برای پاسخ به این سوال، باید راهکاری بیندیشیم.

به این منظور راهکارهای متفاوتی وجود دارد که باید طبق نظر کارشناس و با توجه به سازمان شما ارزیابی و اجرایی شود، ولی در این مقاله ما به یکی از ساده ترین راهکارها می پردازیم.

 

برای ایجاد یکپارچگی لازم است که محیط سازمان را به 4 لایه تقسیم کنیم:

لایه شماره یک:

این لایه در اختیار کاربران است، و می تواند از طریق وب در اختیارشان قرار گرفته باشد. در واقع این لایه آغاز گر ایجاد فرآیند ها یا ایفای یک نقش توسط کاربر می باشد.

همه ما به خوبی می دانیم که برای داشتن محیطی پویا تر و راحت تر برای کاربران، بهتر است کلیه فرآیندها و ثبت اطلاعات از طریق یک سامانه جامع صورت پذیرد؛ تا از خستگی کاربر و پراکندگی اطلاعات سازمان جلوگیری شود؛ که این امر با سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار محقق گردیده است.

لایه شماره دو:

لایه دوم، لایه سیستم مدیریت فرایندهای کسب و کار میباشد. این لایه شامل ماژولهای موتور زبان مدلسازی فرآیندها، پایش فعالیتها، مدیریت داده‌ها، سازمان و امنیت، قوانین سازمان، رویدادها، مدیریت نهانگاه و مدیریت بارگذاری میباشد. مجموعه بخشهای فوق تعریف و اجرای فرایندها را به انجام میرسانند.

لایه شماره سه:

لایه سوم که موضوع اصلی این مقاله نیز میباشد لایه یکپارچه سازی نام دارد. لایه یکپارچه سازی از دوبخش Integration Layer و ESB تشکیل شده است.

Integration Layer، خدماتی است که توسط نرم‌افزار مدیریت فرآیندهای کسب و کار فراهم گردیده و استفاده کننده از سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار فقط از آن بهره‌برداری می‌نماید. این لایه شامل گروه‌های خدماتی داده، فرآیند، فرم و پرس‌وجو می‌باشد. کاربرد این سرویس‌ها در ایجاد یک یکپارچگی دوسویه میان سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار با سایر برنامه‌ها می‌باشد.

ESB یا Enterprise Service Bus، لایه‌ای است که توسط کاربر سیستم برای سازمان ایجاد میشود. این لایه در برگیرنده کلیه خدمات سایر سیستم‌ها میباشد. این لایه میبایست توانایی پشتیبانی از Web Services Description Language (WSDL) را داشته و با فناوری‌های متداول برای ارائه خدمات وب سرویس تهیه گردد. اما نکته اصلی که باید به آن توجه داشته باشید چیست؟ این سرویس‌ها باید از طریق پروتکل http یا https قابل فراخوانی بوده و WSDL آنها توسط سیستم مدیریت فرایند های کسب و کار قابل دریافت باشد. فناوری دات نت به خوبی و بصورت پیش فرض از این قابلیتها پشتیبانی می‌نمایند. برای ساخت سرویس‌ها در محیط غیر از دات نت رعایت شروط مطرح شده ضروری است.

کاربرد این لایه درج و فراخوانی اطلاعات از سایر برنامه‌ها و پایگاه‌های داده مانند MySql و … میباشد.  برای یکپارچگی اطلاعات بصورت رابطه‌ای فقط پایگاه‌های داده SQL Server و Oracle ، و برای عملیات ETL سایر پایگاه‌های داده در حال حاضر پشتیبانی میشوند ، این لایه مسئولیت ETL را به پایگاه داده SQL Server  می سپارد. ایجاد این لایه کاملا متناسب با شرایط سازمان خریدار بوده و در چارچوب توافقات خرید نرم افزار نمی‌باشد و متناسب با شرایط خریدار توسط وی قابل اجرا خواهد بود.

لایه شماره چهار:

لایه چهارم، سایر سیستم‌های سازمانی میباشد که از طریق لایه سه به سیستم مدیریت فرآیند های کسب و کار یکپارچه خواهند شد.

اجرا و پیاده سازی این سیستم ها در هر سازمانی با توجه به نوع فرآیندها و سایر سیستم های مورد استفاده در آن متفاوت بوده و باید با نظر کارشناسان متخصص ایجاد شود. برای تجربه یک مشاوره درست و اصولی با شرکت اروین پرداز پارت تماس حاصل نمایید.